Utfordringer og potensial på Solstrand
Solstrandkonferansen 2018
- «Alle» elsker laks som produkt, men «ingen» elsker næringen.
Spissformuleringen tilhører Arne Hjeltnes som var en av foredragsholderne på den 30. utgaven av Solstrandkonferansen. Han trakk frem et paradoks som sto sentralt under samlingen der havbruksfolk i vest møtes hvert år. Og også denne gang var det full sal med engasjerte tilhørere.
Satser på «Bunnsolid»
Erik Osland fra Osland Havbruk var først på talerstolen. Veteranen fortalte om selskapets utvikling fra gründervirksomhet der laksen var plassert i primitive innhegninger, til dagens produksjon med sentralfôring og 160-metersringer.
- Men vi å passe oss for å ikke gå i «oljefellen». Kostnadene er doblet i løpet av de ti siste årene, sa Osland og minnet om Pan Fishs eventyrlige vekst og brutale fall på begynnelsen av 2000-tallet.
Han så også fremover og fortale om prosjektet «Bunnsolid» der Osland Havbruk har søkt om utviklingstillatelse for en rømningssikker, fastmontert betongkonstruksjon plassert på havbunnen.
Mange muligheter
Karl Almås, spesialrådgiver i Sintef, tok for seg «2050-visjonen» som han var med å forfatte i 2012. Havbruksnæringen har mange utfordringer i årene som kommer, men også et enormt potensial. Det er store muligheter til å utnytte restråstoffer, og det utvikles metoder for å produsere fôringredienser av marine arter på lavere trofisk nivå, for eksempel dyreplankton og mikroalger.
- Mange er i startfasen med å dyrke tang og tare som i tillegg binder store mengder CO2. Her gjelder det å kjenne sin besøkelsestid, sa Almås som påpekte at laks er det mest bærekraftige matproduktet, et produkt som er stadig mer etterspurt.
Nye mattrender
Etter at John Harald Pettersen, analysesjef i Cargill Aqua Nutrition (CQN) hadde orientert om «Lakserikets tilstand» i kjent stil, inntok Pål Erik Michelsen podiet. Han er leder for brands og merkevarer i Lerøy Seafood og startet med å spørre om hvor mange i salen som driver med merkevarebygging.
Fem hender kom nølende opp, men da Michelsen påpekte at merkevarebygging gjelder i hele verdikjeden, var det langt flere som responderte.
- Viktige mattrender er at helse og ernæring, smak og at maten skal være enkel å tilberede. Millennials, de som er født mellom 1981 og 1999, er blitt verdens største konsumentgruppe. De er opptatt av verdier og ønsker bærekraftig konsum. Her har havbruket store muligheter, hvis vi er aktive overfor disse krevende kundene, sa Michelsen.
- Det er ikke lett å endre folks matvaner. Her må det jobbes kontinuerlig med god markedsføring og trendbasert produktutvikling med fikse måltid i riktig innpakning.
Satser på talenter
Einar Wathne, toppsjef i CQN, var innom mange tema da han snakket om hva som har skjedd etter at Cargill kjøpte EWOS for to år siden. I dag leder han rundt 2000 ansatte, over hele verden.
- Vi har blant annet fått en bedre holdning til sikkerhet. Det er blitt tryggere å jobbe på fabrikkene våre og på sjøen. Kort sagt: Sikkerhet går foran lønnsomhet.
Bedre prismodeller for fôr, ny organisering i form av CQN Nordsjø og bedre muligheter for talenter, var andre faktorer Wathne trakk inn.
- Det er sterk konkurranse om de beste talentene. De trenger gode tilbud, og flere tidligere EWOS-ansatte har nå fått nye globale roller.
Bærekraftig samarbeid
Cargill tilbyr oppdretterne stadig bedre hjelpemidler, ikke minst i form av digitalisering og stordata som gir gode analyser. Det er også nylig foretatt en kundeundersøkelse for å få best mulig innblikk i deres behov og utfordringer i dag og i fremtiden. Wathne viste til et utmerket eksempel på bærekraftig samarbeid:
- Det islandske selskapet Isfelag produserer førsteklasses fiskemel som sendes til EWOS-fabrikken i Skottland. Her produseres det spesiallaget fôr til Loch Duart som igjen produserer laks som skal være det nærmeste man kommer villaksen i smak og tekstur, sa Wathne som legger vekt på at åpen innovasjon er et kjerneområde i Cargill.
- Dette vil bli ytterligere styrket når vi flytter sammen med mange andre havbruksaktører på Marineholmen i Bergen i slutten av året. Vi skal ikke lukke oss inne, men ha god dialog, delta i debatter og påvirke opinionen.
Må løfte omdømmet
Arne Hjeltnes tok Solstrand-deltagerne med på en reise i norsk fiskerihistorie.
- Vi oppfant tørrfisken og har drevet fiskeriindustri i mer enn tusen år. Nasjonen vår er bygget opp på fiske, og dette vil vedvare også etter oljealderen. Likevel møter næringen liten forståelse fra myndighetene.
Her må det bedre omdømmebygging til. Folk vet for lite om havbruksnæringen, mener Hjeltnes.
- Vi må få frem budskapet! Kampanjen «Laks er viktig for Norge» løftet omdømmet med mer enn 30 prosent. Vi må fortsette med å vise at næringen består av ekte mennesker over hele landet.
Fest og VINN
Den ene TV 2-kjendisen etterfulgte den andre. Under festmiddagen var Harald Rønneberg, kjent fra «Senkveld», kveldens konferansier og sørget for utmerket stemning.
Kandidatene til VINN-prisene for de beste oppdretterne i Sør-Norge ble offentliggjort, og vinnerne ble utpekt senere på kvelden. Et fint punktum for en interessant og hyggelig jubileumssamling på Solstrand.
Det ble konkurrert i høst 15G og vår 16G for laks og ørret basert på tall fra Cargills EGI-database.
Vinnerne ble:
- Høst 15G ørret: Osland Havbruk, lokalitet Eidesberget, ved Monica Molland og Eva Ynnesdal.
- Vår 16G ørret: Lerøy Sjøtroll, lokalitet Tveitnesvik, ved Lars Olav Bondhus og Dan Erik Johannessen.
- Høst 15G laks: Cargill Innovation Center, lokalitet Oltesvik, ved Erling Levik og Tore Wick Henriksen.
- Vår 16G laks: Eide Fjordbruk, lokalitet Hågardneset, ved Trygve Samnøy.
Media Contact: [email protected]